Dlaczego model Efektywnego Procesu Rozwojowego (EPRTM) jest skuteczny?
U podstaw opracowania modelu EPRTM stało nasze przekonanie, iż:
- urzędom zależy na tym, aby szkolenia były efektywne; urzędy chcą się rozwijać poprzez rozwój kompetencji swoich pracowników;
- przełożeni chcą widzieć po szkoleniu zmianę „na plus”, nie chcą delegować pracowników na szkolenie dla samego faktu szkolenia się;
- uczestnicy nie chcą szkoleń, po których „i tak nic się nie zmieni”;
- komórki kadrowe chcą koordynować proces rozwoju, ale nie mogą przyjmować odpowiedzialność za jego efekty;
- wykonawcy szkoleń chcą być partnerem w rozwoju, a nie tylko dostawcą.
Opierając się na uznanych modelach efektywności (m.in. Kirkpatricka, Philipsa), zdefiniowaliśmy model pozwalający na wdrożenie w urzędzie rozwiązań podnoszących efektywność działań rozwojowych (nie tylko szkoleniowych).
W modelu EPRTM skupiliśmy się przede wszystkim na efektach, jakie mają przynieść działania rozwojowe (szkolenia, doradztwo, coaching, samorozwój). To oczekiwane efekty na poziomie całego urzędu są dla nas punktem wyjścia, pozwalającym określić, czy faktycznie odniesiono sukces. Osiągnięcie zaplanowanych efektów możliwe jest dzięki pozytywnej zmianie w zachowaniach, która nie nastąpi bez podniesienia kompetencji pracowników. Gwarancją zmiany w poziomie kompetencji jest tymczasem odpowiednie nastawienie pracowników.
Tak rozumiejąc proces rozwojowy, możliwe jest zdefiniowanie czterech poziomów celów, które musi spełnić Efektywy Proces Rozwojowy.
Kluczowe znaczenie modelu dla podniesienia efektywności
Model EPRTM ma zastosowanie wówczas, gdy urzędowi zależy na uzyskaniu pewności, iż prowadzone działania rozwojowe wśród pracowników (np. szkolenia) są realnie efektywne. Pozwala także jasno określić odpowiedzialność za osiągnięcie efektów tych działań, w tym wyraźnie włącza w proces rozwojowy wykonawcę usług rozwojowych (np. firmę szkoleniową), czyniąc go współodpowiedzialnym za osiągnięcie planowanych efektów, nie tylko za sam fakt przeprowadzenia szkolenia.
W modelu EPRTM opisaliśmy szczegółowo metodykę postępowania, role poszczególnych uczestników, przykładowe narzędzia, których wykorzystanie pozwoli na pomiar efektów działań rozwojowych.
Model ma znaczenie zatem dla oceny funkcjonowania urzędu jako całości, pozwala udokumentować zasadność realizacji działań rozwojowych, jest czynnikiem pozwalającym budować racjonalne plany szkoleniowe.
Proces i metody wdrożenia systemu
Metodyka
Model EPRTM oparty jest na kluczowych założenia koncepcji oceny efektywności Kirkpatricka i Philipsa. Doświadczenia we wdrożeniach projektów rozwojowych w administracji publicznej oraz w sektorze komercyjnym pozwolił na rozwinięcie i doprecyzowanie tych koncepcji oraz zaproponowanie narzędzi wspierających poszczególne etapy.
Model EPRTM wprowadza nową definicję procesu rozwojowego pracownika w organizacji jako zaplanowanej, akceptowalnej zmiany w sposobie zachowania (działania) zdefiniowanej grupy pracowników, wynikającej z niwelacji zdiagnozowanych luk kompetencyjnych tych pracowników i prowadzącej do osiągnięcia zdefiniowanych i mierzalnych celów, mających wymierne znaczenie (korzystnych) dla organizacji.
Logika modelu opiera się definiowaniu i pomiarze celów na czterech poziomach:
Czteropoziomowa struktura celów prowadzi do wyodrębnienia pięciofazowego modelu Efektywnego Procesu Rozwojowego (EPRTM), który opisuje poszczególne etapy i działania, niezbędne do określenia efektywności szkoleń lub innych działań rozwojowych.
Pięciofazowy model Efektywnego Procesu Rozwojowego (EPRTM)
Każdy z etapów jest szczegółowo opisany oraz zawiera:
- szczegółowy opis procedury postępowania;
- propozycje konkretnych rozwiązań, narzędzi, opisów ich wykorzystania;
- opis ról, jakie w etapie pełni wyższa kadra urzędu, bezpośredni przełożony, uczestnik procesu rozwojowego, komórka kadrowa (szkoleniowa) i wykonawca usług szkoleniowych (doradczych, coachingowych);