Dlaczego rzetelna diagnoza kompetencji jest
taka ważna?
Bez rzetelnego porównania oczekiwań (jakich kompetencji
potrzebujemy?) ze stanem faktycznym (jakimi kompetencjami dysponujemy?)
nie da się świadomie ukierunkować rozwoju pracowników.
Trudno jest także odpowiedzieć na pytania:
Czy podejmowane przez urząd działania rozwojowe są efektywne?;
Czy urząd będzie gotowy na przyszłe wyzwania?;
Jakie są słabe, a jakie mocne strony urzędu?;
Jak sformułować plany rozwoju czy plany szkoleń?
Bilans kompetencji powinien być elementem oceny okresowej pracowników
administracji publicznej. Może być bezpośrednio realizowany w oparciu o
Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen
okresowych (…), może być także prowadzony na podstawie Ustawy o
pracownikach samorządowych.
Kluczowe znaczenie diagnozy kompetencji dla procesów
HR
Rzetelny bilans kompetencji jest fundamentem, w oparciu o
który ukierunkować można rozwój pracowników i urzędu jako całości.
- Pozwala zdefiniować deficyty i nadwyżki kompetencji, a poprzez to –
wprowadzać plany rozwoju lub planować zmiany w urzędzie.
- Jest kluczowym narzędziem zarządzania personelem, podstawą do
skutecznej informacji zwrotnej.
- Stanowi podstawę dla planów rozwoju (IPRZ) czy planów
szkoleniowych.
- Pozwala znaleźć słabe i mocne punkty organizacji.
- Jest elementem świadomego zarządzania wiedzą w organizacji.
- Pozwala analizować efektywność działań rozwojowych, dzięki
cyklicznym porównaniom ocen.
Orange Hill Sp. z o.o. opracowała systemy oceny zarówno dla
administracji rządowej (na zlecenie KPRM), jak i samorządowej.
Proces i metody diagnozowania (bilansu)
kompetencji
Metodyka
W zakresie diagnozowania (bilansu) kompetencji pracowników
wykorzystujemy zróżnicowane metody pomiaru, zależne od potrzeb i
możliwości urzędu. Wsparcie związane z procesem diagnozy obejmuje przy
tym dwa główne obszary, które mogą występować łącznie lub oddzielnie:
Nasz zespół posiada doświadczenie w realizacji pełnych ocen
kompetencyjnych (tj. obejmujących wszystkich pracowników) w ponad 30
urzędach, zarówno małych pod względem zatrudnienia (poniżej 30 os.), jak
i dużych (powyżej 1000 os.). Dlatego rozumiemy, jak ważne jest dobranie
odpowiednich metod pomiaru kompetencji.
- Wykorzystujemy zróżnicowane metody pomiaru, w szczególności:
- — testy kompetencyjne;
- — ocenę jednostronną (przełożonego) lub ocenę przełożonego
konfrontowaną z samooceną;
- — ocenę metodą 360 stopni;
- — sesje development center.
- Dysponujemy systemem informatycznym wspierającym proces oceny
(także metodą 360 stopni); realizujemy diagnozy także metodami
tradycyjnymi.
- Każda osoba objęta diagnozą otrzymuje indywidualny raport
zawierający wskazówki rozwojowe.
- Dysponujemy własnym modelem kompetencyjnym, umożliwiającym
przeprowadzenie oceny w sytuacji, gdy urząd nie dysponuje własnym.
- Mamy doświadczenie w definiowaniu wymagań i dokonywaniu oceny
poprzez wskaźniki behawioralne (łączące wiedzę, umiejętności i postawy
przejawiające się w typowych zachowaniach) lub w oparciu o odrębne
wskaźniki dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
(zgodne z uznawalnością zawodów).
- Stosujemy skale ocen oparte na częstości, skale obserwacyjne
związane z natężeniem zachowań, jak i skale rozwojowe.
- Każdorazowo przygotowujemy urząd do tego, by mógł samodzielnie
wykonać kolejną ocenę.
Proces
Proces diagnozy (bilansu) kompetencji jest zróżnicowany w zależności od
wybranej metody pomiaru. Jest też zależny od tego, czy wsparcie ma objąć
jedynie sam proces oceny przy funkcjonujących założeniach dotyczących
metod pomiaru, czy ma wiązać się z opracowaniem i wdrożeniem całego
systemu diagnozy.
Zasadnicze etapy wdrożenia