Metodologia KMA_adminTM zakłada trójstopniowy audyt systemu zarządzania wiedzą, którego kluczowym elementem jest wykorzystanie narzędzia do badania opinii pracowników na temat procesów zarządzania wiedzą funkcjonujących w organizacji.
Opinie pracowników są w modelu KMA_adminTM szczególnie ważne, gdyż pozwalają na zdiagnozowanie faktycznej realizacji postulatów zarządzania wiedzą. Jest to zatem kluczowy krok dla zweryfikowania praktyki w tym zakresie, ale też prognozowania szans i zagrożeń dla ewentualnych usprawnień.
Model KMA_adminTM oparty jest na podejściu procesowym, w którym wyróżnionych zostało sześć podstawowych wymiarów (procesów) zarzadzania wiedzą:
Wyróżnione wymiary mają przy tym ścisły związek z obszarami wspomagającymi (technologia, strategia, kultura organizacyjna), jednocześnie z nich wynikając i – w pewnym sensie - także na nie wpływając. Jest to zatem sytuacja sprzężenia zwrotnego, które powinno być brane pod uwagę podczas interpretacji danych.
Na każdym etapie audytu odnosimy się do wszystkich powyższych wymiarów, uzyskując spójny i kompletny obraz organizacji.
Model KMA_adminTM pozwala na ocenę procesów zarządzania wiedzą przez pryzmat postrzegania przez personel faktycznie realizowanych w organizacji działań oraz przez pryzmat wartości ułatwiających lub blokujących skuteczne
Świadomość tego, w jaki sposób realizowane są podstawowe procesy zarządzania wiedzą, pozwala na zaprojektowanie dla urzędu prostych, wartościowych usprawnień, umożliwiających zwiększenie efektywności realizowanych działań.
Zdefiniowana merytoryka
Skorzystaj z gotowych obszarów i pytań badawczych.
Dowolne kryteria analizy
Wykorzystaj dowolne kryteria analizy danych (wiek, staż, miejsce w strukturze) lub definiuj własne.
Pełna identyfikacja
Użyj logo, nazwy urzędu w ankietach, raportach, plakatach.
Ankiety on-line
Skorzystaj z ankiet on-line (dostępnych dla wszystkich na www lub wymagających hasła).
Ankiety papierowe
Wygeneruj ankietę do druku. Wprowadź wyniki do systemu i analizuj dane tak, jak przy badaniu realizowanym on-line.
Bieżący monitoring badania
Obserwuj na bieżąco postęp badania i cząstkowe wyniki.
Wsparcie w promocji
Skorzystaj z generatora plakatu, mailingu masowego czy szablonów zaproszeń.
Automatyczne raporty
Wygeneruj raporty natychmiast po zakończeniu gromadzenia danych.
Dostęp do archiwalnych danych
W każdej chwili możesz wrócić do wyników lub wykorzystać je w benchmarkach.
Praktyczne raporty generowane jednym kliknięciem, natychmiast po zakończeniu badania
Metodologia KMA_adminTM zakłada trójstopniowy audyt systemu zarządzania wiedzą:
Audytem obejmujemy wszystkie obszary mające wpływ na realizację koncepcji zarządzania wiedzą. Nie badamy wyłącznie procesów zachodzących w urzędzie, bez uwzględnienia kontekstu. W procesie audytu wychodzimy od poznania zasad funkcjonowania, panujących reguł, modelu zarządzania, celów i zadań. W dalszej kolejności sprawdzamy zachodzące procesy zarządzania wiedzą – lokalizujemy wiedzę, ustalamy luki, wąskie gardła w przepływie wiedzy, diagnozujemy procesy tworzenia i pozyskiwania wiedzy, a także sposób oraz efektywność jej wykorzystania. Nie zapominamy też o przyjrzeniu się kulturze organizacyjnej. To, w jaki sposób pracownicy komunikują się, czy są zmotywowani i co ich motywuje, czy mają zaufanie do przełożonych ma ogromny wpływ na powodzenie każdej inicjatywy, związanej z zarządzaniem wiedzą. Dzięki temu podejściu potrafimy postawić właściwą diagnozę i zaproponować odpowiednie rozwiązania, które będą przyjazne pracownikom i korzystne dla urzędu.
Technologię traktujemy jako narzędzie, które bez udziału ludzi nie przyniesie żadnego efektu. Pracujemy z ludźmi i dla ludzi, w ścisłym kontekście organizacyjnym. Rozmawiamy, dyskutujemy, pozyskujemy opinie – wszystko po to, by jak najlepiej poznać organizację, dopasowując narzędzia audytu do specyfiki urzędu.
W procesie realizacji audytu pogłębionego kładziemy nacisk na budowanie poczucia bezpieczeństwa organizacyjnego i indywidualnego. Informacje, które pozyskujemy, traktujemy jako poufne. Ankiety wypełniane przez pracowników nie są możliwe do spersonalizowania. Politykę tę wspiera szeroko zakrojona komunikacja wewnętrzna, przybliżająca projekt i informująca o zakresie i charakterze prowadzonych działań.
Pewnie większość czytających ten artykuł spotkało się z tym określeniem. Mimo już ponad pięćdziesięcioletniej historii badań tego tematu1, w dalszym ciągu brak jest spójnej terminologii opisującej wiedzę i jej znaczenie w organizacji. Mówi się nawet o „chaosie koncepcyjnym” (Olejniczak 2012).
Żaden z naukowców nie pokusił się do tej pory o sformułowanie jednoznacznej, encyklopedycznej definicji zarządzania wiedzą (Schwarz, 2010), a kolejni autorzy w kolejnych próbach jego zdefiniowania, zwracają uwagę na różne aspekty – zarządzanie wiedzą jako zasobem, procesy zarządzania wiedzą, znaczenie strategii i narzędzi oraz podkreślanie efektów zarządzania wiedzą2.
Jedną z najbardziej popularnych koncepcji jest podejście procesowe. Znacząca większość definicji zarządzania wiedzą obrazuje je jako proces składający się z wielu faz (Olejniczak, 2012). Podstawą naszych dalszych rozważań jest definicja zaproponowana przez trzech praktyków zarządzania wiedzą – Rauba, Probsta i Romhardta, którzy przedstawiają zarządzanie wiedzą jako zintegrowany zestaw procesów, których celem jest odpowiednie kształtowanie zasobów wiedzy w organizacji.
Zaliczamy do nich identyfikację wiedzy (zwaną też lokalizowaniem), pozyskiwanie, tworzenie (również rozwijanie), dzielenie się (dystrybucja, transfer, przesyłanie, wymiana), wykorzystanie (stosowanie) wiedzy oraz zachowywanie wiedzy, wiążąc je też z ochroną posiadanych zasobów. Utrata wiedzy, np. ze względu na odejście doświadczonego pracownika, może okazać się bardzo kosztowna dla organizacji.
Powyższe procesy są ze sobą bardzo ściśle powiązane. Jeśli usprawniamy jeden z nich, zmiany będą widoczne również w innych. Jeżeli natomiast świadomą realizację tych procesów uzupełnimy o cele zarządzania wiedzą oraz ocenę ich realizacji, otrzymamy system zarządzania wiedzą3. Należy mieć też na uwadze, że zarządzanie wiedzą, nie może istnieć bez uwzględnienia takich aspektów jak strategia, kultura organizacyjna zorientowana na wiedzę i relacje czy technologie informacyjne, a ocena zarządzania wiedzą powinna brać pod uwagę relacje między tymi elementami a procesami wiedzy. W dalszej części artykułu opiszemy, jak w prosty sposób zbadać, czy organizacja zarządza wiedzą.
Odpowiedź na to pozornie banalne pytanie jest kluczowa dla podjęcia decyzji o jakichkolwiek działaniach w kierunku zarządzania wiedzą w urzędzie.
Dynamika otoczenia, przejawiająca się m.in. w zmienności przepisów i wymogów stawianych urzędom, ograniczona przewidywalność zjawisk oraz rosnąca świadomość społeczeństwa powodują, że instytucje publiczne w realizacji swoich zadań nie mogą bazować wyłącznie na raz przyjętych założeniach funkcjonowania. Podobnie jak w biznesie, ta zmienność otoczenia, jak również różnorodne wyzwania, jakim muszą sprostać instytucje publiczne, m.in.: podnoszenie zaufania wśród mieszkańców, naciski na zwiększanie efektywności pracowników, podnoszenie jakości usług, wzmacnianie partnerskich relacji z podmiotami zewnętrznymi, podejmowanie decyzji w sytuacji
szumu informacyjnego, starzejący się personel itp., wymuszają monitorowanie i usprawnianie procesów opartych na wiedzy i doskonalenie metod zarządzania w urzędzie. Zarządzanie wiedzą pomaga w sposób usystematyzowany, z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi, uczynić wiedzę bardziej dostępną dla pracowników i obywateli oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać ją, aby sprostać powyższym wyzwaniom.
Zrozumienie procesów składających się na zarządzanie wiedzą oraz zbadanie tego, czy i w jakim stopniu organizacja już je realizuje, umożliwia efektywne budowanie systemów zarządzania wiedzą dedykowanych dla urzędu. Organizacje od zawsze zarządzały wiedzą, jednak zarządzanie wiedzą jako usystematyzowana strategia działań, staje się w obecnych czasach koniecznością (OECD, 2004).
Metoda oceny stopnia realizacji celów zarządzania wiedzą powinna zostać dopasowana do tego, w jaki sposób sformułowana jest strategia organizacji. Co jednak w sytuacji, gdy organizacja nie wyznaczyła wprost celów dotyczących zarządzania wiedzą, a procesy realizowane są w urzędzie niejako „nieświadomie”? Otóż, najprostszym rozwiązaniem jest wówczas dokonać audytu wstępnego, badającego stopień realizacji procesów zarządzania wiedzą.
Odmiennie do przywoływanego w literaturze audytu zarządzania wiedzą, który bada stopień realizacji celów zarządzania wiedzą, audyt wstępny jest krokiem wcześniejszym. Dedykowany jest głównie urzędom, które nie posiadają wdrożonego systemu zarządzania wiedzą, aby ocenić stopień
przygotowania urzędu do jego wdrożenia lub umożliwić przygotowanie strategii zarządzania wiedzą. Bada, czy zostały wyznaczone cele związane z zarządzaniem wiedzą na poziomie normatywnym, strategicznym i operacyjnym, bada realizację procesów zarządzania wiedzą, stosowane technologie wspomagające zarządzanie wiedzą oraz kulturę organizacyjną pod kątem otwarcia na wiedzę, współpracy i zaufania. Świadomość tego, w jaki sposób realizowane są podstawowe procesy zarządzania wiedzą, pozwala na zaprojektowanie dla urzędu prostych, ale wartościowych usprawnień, pozwalających zwiększyć efektywność realizowanych działań.
Audyt Wstępny Zarządzania Wiedzą pozwala szeroko spojrzeć na realizację procesów zarządzania wiedzą z perspektywy pracowników urzędu – zarówno kadry zarządzającej, jak i pracowników niższych szczebli. Do badania wykorzystywana jest metoda kwestionariuszowa, która w niewielkim stopniu angażuje personel urzędu, a dzięki opisaniu procesów zarządzania wiedzą przez pryzmat konkretnych obserwowanych zachowań i postaw, pozwala na zdiagnozowanie faktycznej ich realizacji, a nie tylko stwierdzenie faktu przyjęcia pewnych założeń.
Koncepcję Audytu Wstępnego opisać można w kilku prostych krokach, które obrazuje poniższa ilustracja.
Pierwszy etap ma na celu przedstawienie pracownikom celu i zakresu oraz korzyści wynikających z badania. Jak każde badanie, jest ono zapowiedzią zmian w organizacji, a zmiany zwykle wywołują niepokój, dlatego jak najwcześniejsze wprowadzenie pracowników w temat znacznie zwiększa prawdopodobieństwo aktywnego uczestnictwa w badaniu, a w późniejszym okresie – we wdrażaniu systemu zarządzania wiedzą. Dodatkowo, etap ten jest istotnym elementem przygotowawczym do badania. Wywiad z osobami na najwyższych szczeblach zarządzania pozwala poznać specyfikę pracy urzędu i dostosować do niej koncepcję badania.
Badanie oparte jest na kwestionariuszach ankietowych. Punktem wyjścia jest wstępne pozyskanie informacji od kadry zarządzającej urzędem o organizacyjnych aspektach zarządzania wiedzą – np. obecność strategii, definiowanie celów, stanowisko osoby odpowiedzialnej za zarządzanie wiedzą itp. Jest to bardzo istotny element badania, gdyż często okazuje się, że mimo występowania w dokumentach organizacyjnych celów lub zadań związanych z zarządzaniem wiedzą (zwykle dotyczących wyłącznie aspektu rozwoju personelu), pracownicy nie są tego świadomi. Omawiany element badania świetnie weryfikuje rozdźwięk pomiędzy przyjętymi założeniami a ich realizacją w urzędzie i odzwierciedla niedostatki w dzieleniu się wiedzą w organizacji. Zasadniczą cześć badania stanowi kwestionariusz dla wszystkich pracowników urzędu, w którym pytani są zarówno o aspekty organizacyjne (np. rozumienie celów strategii, związanych z zarządzaniem wiedzą, jeśli zostały wyznaczone), jak i o zachowania i postawy, wskazujące na realizację procesów zarządzania wiedzą.
Ze względu na fakt, że nie wszystkie wymiary zarządzania wiedzą mogą być równie istotne dla pracowników, model pozwala na określenie na ile poszczególne aspekty mają znaczenie dla kadry urzędu. Jest to ważne przy interpretacji wyników i przygotowaniu raportu, zawierającego rekomendacje do dalszych działań.
Połączenie opinii pracowników o poszczególnych wymiarach zarządzania wiedzą z informacją o kluczowych dla pracowników aspektach zarządzania wiedzą, daje możliwość sformułowania działań usprawniających, które są rzeczywiście oczekiwane przez pracowników, a przez to – których wdrożenie będzie bardziej efektywne. Przykładowo, jeśli wynik badania pokaże, że w urzędzie nie organizuje się spotkań, służących wymianie wiedzy (np. spotkania naczelników z pracownikami lub z wójtem/ burmistrzem/ prezydentem), teoretycznie oznacza to, że urząd nie stwarza możliwości dzielenia się wiedzą w takiej formie. Podsumowując badanie na tym etapie, wyciągnęlibyśmy błędny wniosek. Dzięki pytaniom o istotność spotkań dla pracowników możemy zweryfikować wstępne odpowiedzi. Spotkania mogą okazać się dla nich zupełnie nieistotne w procesie dzielenia się wiedzą i biorąc pod uwagę inne wyniki dotyczące tego procesu, możemy założyć że to działanie jest nieadekwatne (np. istnieją bardziej efektywne narzędzia dzielenia się wiedzą w urzędzie, takie jak grupy dyskusyjne). Należy wówczas dokonać pogłębionej analizy tego aspektu.
Realizacja Audytu Wstępnego Zarządzania Wiedzą w urzędzie to niepisana deklaracja chęci podjęcia dalszych kroków. Audyt pozwala na zdiagnozowanie na ile urząd już realizuje procesy zarządzania wiedzą (najczęściej bez świadomie wytyczonych kierunków), a w jakim zakresie i kierunkach konieczne są zmiany. Z reguły, najczęstszym wnioskiem jest brak precyzyjnych celów zarządzania wiedzą, ujętych w strategię, spójną ze strategią danej jednostki. Warto uszczegółowić te cele w odrębnej strategii zarządzania wiedzą, która będzie podstawą budowania planów i formułowania zadań zarządzania wiedzą. Tym
samym, działania dotyczące zarządzanie wiedzą powinny rozpocząć się od weryfikacji podstawowych założeń funkcjonowania organizacji – wpisanie w wizję i misję wiedzy, jako kluczowego zasobu w urzędzie. Audyt wstępny pokaże obszary, które wymagają szczególnej uwagi przy dalszej, pogłębionej diagnozie potrzeb urzędu w kontekście zarządzania wiedzą. Pozwoli zaproponować najlepsze dla urzędu rozwiązania, podnoszące efektywność pracy urzędu i tym samym jego konkurencyjność na tle innych – a co najważniejsze – satysfakcję klientów urzędu.
Literatura:
Olejniczak K. (red.), Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 211
OECD. Knowledge Management Measuring Knowledge Management in the Business Sector: First Steps. OECD Publishing, 2004
Autor:
Joanna Zwolińska
Ukończyła Studia Europejskie w Akademii Ekonomicznej w Krakowie, absolwentka studiów podyplomowych International Business Communication oraz Infobrokering Biznesowy. Certyfikowany menedżer projektu według standardu IPMA. Posiada 10-letnie doświadczenie w realizacji projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Konsultant w zakresie tworzenia projektów rozwojowych dla administraci i biznesu oraz pozyskiwania funduszy na ich realizację. Posiada doświadczenie w przygotowaniu i realizacji szkoleń i warsztatów z zakresu zarządzania projektami, budowania partnerstw lokalnych, dziennikarstwa, PR, motywowania, pracy w zespole, fundraisingu. Specjalizuje się w obszarze zarządzania wiedzą w organizacjach.
Poznaj nasze kluczowe doświadczenia.
Zobacz ostatnie wdrożenia naszych usług w urzędach administracji publicznej!
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – 2012
Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej – 2012
Główny Urząd Statystyczny – 2012
Urząd Lotnictwa Cywilnego – 2012
Lubuski Urząd Wojewódzki – 2012
Urząd Miasta Katowice – 2011
Urząd Miasta Stalowa Wola – 2011
Urząd Miejski w Grudziądzu – 2011
Urząd Miasta Biłgoraj – 2013
Urząd Miejski Bychawa – 2013
Urząd Miasta Rejowiec Fabryczny – 2012/2013
Urząd Gminy Celestynów – 2013
Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej – 2012
Urząd Miejski Bychawa – 2013
Urząd Miasta Rejowiec Fabryczny – 2013
Urząd Miasta Biłgoraj – 2012/2013
Urząd Miasta Katowice – 2010/2011
Urząd Miasta Stalowa Wola – 2010/2011
Urząd Miejski w Grudziądzu – 2011
Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej – 2012
Główny Urząd Statystyczny – 2012
Urząd Miasta Katowice – 2011/2012
Urząd Miasta i Gminy Kłodawa – 2012
Urząd Gminy Lubin – 2012
Urząd Gminy w Grzegorzewie – 2012
Urząd Gminy Kościelec – 2012
Urząd Gminy w Czarnym Dunajcu – 2013
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – 2013/2014
Urząd Miasta Katowice – 2011/2012
Urząd Miasta i Gminy Kłodawa – 2012
Urząd Gminy Lubin – 2012
Urząd Gminy w Grzegorzewie – 2012
Urząd Gminy Kościelec – 2012
Urząd Miasta Katowice – 2012
Urząd Miejski Bychawa – 2013
Starostwo Powiatowe we Włoszczowie – 2013
Starostwo Powiatowe w Kazimierzy Wielkiej – 2013
Urząd Gminy Wodzisław – 2013
Urząd Miasta Katowice – 2010/2011
Urząd Miasta Stalowa Wola – 2010/2011
Urząd Miasta Biłgoraj – 2012/2013
Urząd Miejski Bychawa – 2012/2013
Urząd Miasta Rejowiec Fabryczny – 2012/2013
Urząd Lotnictwa Cywilnego – 2012
Urząd Gminy Celestynów – 2013
Urząd Gminy Pniewy – 2012
Urząd Gminy Belsk Duży – 2012
Urząd Gminy Chynów – 2012
Urząd Miasta Katowice – 2010/2011
Urząd Miasta Katowice – 2010/2011
Główny Inspektorat Transportu Drogowego (IPRZ, inspirujące przywództwo) – 2013
Urząd Miejski Bychawa (konsultacje społeczne) – 2013
Starostwo Powiatowe w Mikołowie
Urząd Miasta w Mikołowie
Urząd Gminy Ornontowice
Urząd Gminy Wyry
Urząd Miasta Orzesze
Urząd Miasta Łaziska Górne
Starostwo Powiatowe w Lipnie
Urząd Gminy w Lipinie
Urząd Miasta i Gminy Skępe
Urząd Gminy Tłuchowo
Urząd Gminy Chrostkowo
Starostwo Powiatowe w Żninie
Urząd Miejski w Żninie
Urząd Gminy w Rogowie
Urząd Miejski w Łabiszynie
Urząd Miejski w Janowcu Wielkopolskim
Urząd Gminy w Gąsawie
Urząd Gminy Zarszyn
Urząd Miasta Starachowice
Urząd Miasta i Gminy Chmielnik
Starostwo Powiatowe w Limanowej
Urząd Miasta i Gminy Daleszyce
Urząd Gminy i Miasta Skalbmierz
Urząd Miasta Stalowa Wola
Starostwo Powiatowe w Biłgoraju
Starostwo Powiatowe w Janowie Lubelskim
Starostwo Powiatowe w Prudniku
Urząd Miasta Prudnik
Urząd Miejski w Białej
Urząd Gminy Lubrza
Starostwo Powiatowe w Mikołowie
Urząd Miasta w Mikołowie
Urząd Gminy Ornontowice
Urząd Gminy Wyry
Urząd Miasta Orzesze
Urząd Miasta Łaziska Górne
Starostwo Powiatowe w Lipnie
Urząd Gminy w Lipinie
Urząd Miasta i Gminy Skępe
Urząd Gminy Tłuchowo
Urząd Gminy Chrostkowo
Starostwo Powiatowe w Żninie
Urząd Miejski w Żninie
Urząd Gminy w Rogowie
Urząd Miejski w Łabiszynie
Urząd Miejski w Janowcu Wielkopolskim
Urząd Gminy w Gąsawie
Urząd Miasta i Gminy Chmielnik
Starostwo Powiatowe w Limanowej
Urząd Miasta i Gminy Daleszyce
Starostwo Powiatowe w Wołominie
Starostwo Powiatowe w Prudniku
Urząd Miasta Prudnik
Urząd Miejski w Białej
Urząd Gminy Lubrza
Urząd Gminy Osiek Mały
Urząd Miasta Rejowiec Fabryczny
Urząd Miejski Janów Lubelski
Urząd Miasta Biłgoraj
Urząd Miejski Szczebrzeszyn
Starostwo Powiatowe w Prudniku
Urząd Miasta Prudnik
Urząd Miejski w Białej
Urząd Gminy Lubrza
Urząd Gminy w Lubinie
Urząd Gminy Grzegorzew
Urząd Gminy Kościelec
Urząd Miasta i Gminy Kłodawa
Urząd Gminy Osiek Mały
Urząd Miejski w Kole
Urząd Gminy Baranowo
Urząd Gminy Czarnia
Urząd Gminy Lelis
Urząd Gminy Łyse
Urząd Gminy Kadzidło
Urząd Gminy w Lubinie
Starostwo Powiatowe w Mikołowie
Urząd Miasta w Mikołowie
Urząd Gminy Ornontowice
Urząd Gminy Wyry
Urząd Miasta Orzesze
Urząd Miasta Łaziska Górne
Starostwo Powiatowe w Lipnie
Urząd Gminy w Lipinie
Urząd Miasta i Gminy Skępe
Urząd Gminy Tłuchowo
Urząd Gminy Chrostkowo
Starostwo Powiatowe w Żninie
Urząd Miejski w Żninie
Urząd Gminy w Rogowie
Urząd Miejski w Łabiszynie
Urząd Miejski w Janowcu Wielkopolskim
Urząd Gminy w Gąsawie
Urząd Gminy Zarszyn
Urząd Miasta Starachowice
Starostwo Powiatowe w Limanowej
Urząd Gminy i Miasta Skalbmierz
Urząd Miasta Starachowice
Urząd Miasta i Gminy Chmielnik
Urząd Miasta i Gminy Daleszyce
Urząd Gminy w Lubinie
Usprawnienia organizacyjne
Urząd Gminy Baranowo
Urząd Gminy Czarnia
Urząd Gminy Lelis
Urząd Gminy Łyse
Urząd Gminy Kadzidło
Urząd Miasta i Gminy Myszyniec
Urząd Gminy Olszewo-Borki
Urząd Gminy Jednorożec
13 czerwca 2013 w Warszawie, na zaproszenie serwisu publiczni.pl, Tomasz Dąbrowski - nasz ekspert inspirował i podpowiadał: jak sprawić, aby pracownicy byli dobrze wyszkoleni? jak prowadzić szkolenia w sposób efektywny? jak szkolić dobrze mając często ograniczenia finansowe? a także jak skutecznie motywować pracowników?
Doświadczenie, jakim wykazuje się firma Orange Hill Sp. z o.o., profesjonalizm, terminowość i rzetelność realizowanych zadań pozwalają nam rekomendować tę Firmę jako rzetelnego, godnego zaufania Partnera...
Polecam Orange Hill jako rzetelną i profesjonalną firmę, która w swych działaniach łączy wiedzę i doświadczenie z dużą otwartością i wrażliwością na potrzeby klienta